zaterdag 24 januari 2009

Opleiding tijdens Crisis: ICT-er wordt creatief

Hoe raar het ook klinkt maar je kunt tijdens een crisis als ICT-er je kans grijpen om er beter van te worden। Met een opdrogende orderportefeuille en krimpende opleidingsbudgetten en meer mensen "op de bank" dan gemiddeld is juist deze tijd en uitdaging. Eigenlijk zouden bedrijven anticyclisch moeten investeren. Budgetten reserveren voor slechtere tijden. Maar in de waan van de dag worden er in de praktijk in een recessie ook de opleidingskranen dicht gedraaid. Het opleidingsbudget komt natuurlijk uit de opbrengsten (van de werkende). Toch is dit een ideale tijd om toch te investeren in kennis. Om als bedrijf sterker uit de recessie te komen maar ook als individu.


Ben Creatief
Ga daarom niet direct naar je baas voor een dure opleiding. Hij heeft het al druk genoeg in deze tijden. Nee, ben CREATIEF!!!

Kijk waar je kennis ligt। Kijk hoe je in deze tijden je kennis kunt verdiepen en je expertise kunt vergroten op een creatieve manier। Denk eens na en denk eens mee met je bedrijf hoe je in deze tijden met weinig of geen budget je kennis kunt vergroten. Zo dat jij als individu na de recessie beter uit de strijd komt en als iedereen dit doet het bedrijf als collectief er ook sterker uit komt.

Leidt jezelf niet alleen op, maar zorg ook dat je juist in deze tijden je kennis expliciet en overdraagbaar maakt naar anderen.

Wat kun je zoal doen aan opleidingen met weinig budget:


  • Richt je op elektronische leermiddelen
    Start een Meester Gezel actie met bankzitters
    Maak je kennis overdraagbaar
    Zoek op internet naar goede kennis bronnen en deel ze
    ...

Als je tijdelijk even gen opdracht hebt zorg dat je in jezelf investeert, in je expertise of specialisme. Zorg dat je je kennis verdiept want voor specialisten is er altijd werk, zelfs in tijden van crisis. Lees ook het artikel in Computable van 23 Februari, "Tijdens crisis juist investeren in ICT"

Wie heeft er goede ideeën om "goedkoop" kennis op te doen?





Voorbeelden te over maar heb jij het briljante idee.




Laat maar komen die ideeën! Wie komt er met het meest briljante idee en waar haal jij die kennis vandaan op het web? Laat deze blog een bron portaal worden van kennis-sites en creatieve ideeën.

Hans ten Berge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten