vrijdag 24 juli 2009

Agile Project? DSDM Atern Project in a Box




Bij mijn zoek tocht naar agile processen en templates kwam ik van de week een heel bruikbare set aan templates tegen bij het DSDM Consortium.
Het is een installeerbare executable van een kleine 20 MB. Het bevat alle templates die je nodig hebt om een agile project te starten en invulling te geven.
Naast deze free methode, guidance en languages zijn er ook nog twe betaalde varianten:
• Een upgrade naar persoonlijke versie – "Essential PRINCE2 project management for the individual" £99
• Een Team of organisatie versie - share your projects with colleagues, customise PRINCE2 or host your own method typically" £150 per user
Nu zijn die tweede specifiek maar de eerste gratis
versie is al heel bruikbaar voor agile teams die meer willen en een startup met DSDM Atern willen.
Er zit een goed voorbeeld in en voldoende help files en support om snel te starten met een Agile project.

Projectmanagement en Agile projecten

DSDM Atern is een goed alternatief als toevoeging op Scrum. Stel je wilt meer guidande en projectmanagement controll maar toch agile werken. Dan is DSDM Atern een goed aternatief. Als eerder beschreven in de blog Processen? Doe mij maar een Paarse krokodil! beschreef ik al eerder vergelijking met Scrum, Xp (Extreme Programming), DSDM Atern, MSF Agile (Microsoft Solution Framework), Rup, MSF Formal of MSF CMMi, SDMC Unified Process en Waterval.

Projectbeheersing in Agile projects

Het verschil zit hem in onderstaande vergelijking in de project beheersing. Bij Scrum links van het spectrum wordt de project beheersing volledig overgelaten aan de discipline van het team. Rechts bij waterval wordt de projectbeheersing vrijwel volledig aan het process en voorgeschreven stappen overgelaten.
DSDM Atern zit hier precies tussen in. Een groot deel van de project beheersing ligt bij het team maar bevat toch nog een aantal formele guidelines, templates en processen zodat er toch nog enige projectmanagement controle is.


Ervaringen met DSDM Atern Project in a Box

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het gebruik van DSDM Atern Project in a Box. Ik zie de reakties graag tegemoet.


Meer informatie:

DSDM methode: http://www.dsdm.nl/over/methode/

DSDM Atern Project in a Box: http://www.dsdm.org/project-in-a-box/
Doe mij maar een Paarse krokodil blog: http://adi.atosoriginblog.nl/2008/06/20/processen-doe-mij-maar-een-paarse-krokodil/


Hans ten Berge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten